In de begroting 2022 - 2025 worden de (financiële) kaders geschetst voor het beleid van de gemeente Maassluis in de komende jaren. Basis daarvoor is het akkoord “Samen Maassluis - Investeren in een duurzame toekomst”. Samen investeren in de toekomst betekent voor ons dat we tijd, inzet en geld beschikbaar stellen om Maassluis nog mooier en levendiger te maken.
In deze structureel sluitende begroting wordt er volop geïnvesteerd in Maassluis zonder dat nieuwe ombuigingen nodig zijn. Na de kadernota zijn er onder andere ruimtevragers ontstaan op het gebied van jeugd en op de indexering van de totale begroting. De VNG, BZK en de provincies hebben afspraken gemaakt over de op te nemen rijksbijdrage vanwege de jeugdzorg kosten. Dit vooruitlopend op de definitieve rijksmiddelen waarover het volgende kabinet zal besluiten. Deze extra middelen zorgen ervoor dat we bovenstaande ruimtevragers kunnen opvangen in de meerjarenbegroting.
De coronacrisis heeft veel inwoners van Maassluis geraakt. We verwachten na de afbouw van de landelijke steunmaatregelen ook in 2022 nog de effecten van de coronacrisis te merken. Tegelijk raamt het CPB een economische groei van 3% (2021: 4%) en een lichte stijging van de werkloosheid tot 3,6% in 2022.
Naast de corona onzekerheden zijn er nog andere zaken die het financieel beeld de komende jaren kunnen beïnvloeden. Deze zijn grotendeels gelijk aan die van vorig jaar.
Op 12 augustus 2021 hebben de fondsbeheerders, de Raad voor het Openbaar Bestuur (ROB) en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) geïnformeerd over de uitkomsten van de actualisatie van het voorstel voor de nieuwe verdeling van de middelen in het gemeentefonds van 2017 naar 2019. Het voorlopige effect voor Maassluis bedraagt nu 22 euro nadeel per inwoner (740k nadeel), terwijl wij met de kadernota uitgingen van 11 euro nadeel per inwoner (370k nadeel). We benadrukken dat er sprake is van voorlopige effecten. Na definitieve besluitvorming over de invoering van het verdeelvoorstel zal met de dan bekende gegevens nog een actualisatie plaatsvinden naar 1 januari 2023. In deze begroting wordt stand van de kadernota aangehouden.
De transformatie in het sociaal domein is nog steeds in volle gang. De MVS gemeenten hebben tot doel om passende hulp te kunnen bieden tegen beheersbare kosten. De komende jaren zijn hierin cruciaal.
De Omgevingswet is uitgesteld tot 1 juli 2022 en beoogt een gedragsverandering tussen inwoners en overheid en een vereenvoudiging van vergunningsaanvragen. Het is nog steeds onzeker hoe de kosten ten opzichte van de compensatie door het Rijk zullen uitpakken.
In de begroting zijn op basis van de (prognose) van de ontwikkeling van de woningvoorraad opbrengsten geraamd. Het risico blijft dat de realisatie achterblijft bij de prognose; ook kan door de herverdeling de opbrengsten per woning wijzigen.
Onderstaande staafdiagram laat per jaarschijf het verloop van het meerjarenperspectief zien vanaf de begroting 2021-2024 tot en met de begroting 2022-2025. Voor de presentatie is er hiervoor gekozen om positieve begrotingssaldi ook positief te presenteren.
abel verloop meerjarenperspectief
In de kadernota 2022-2025, die door de gemeenteraad is vastgesteld op 22 juni, is het ondanks een aanzienlijk aantal ruimtevragers gelukt om zonder ombuigingsoperatie een sluitende begroting vanaf 2024 te presenteren. Na het vaststellen van de kadernota is de meicirculaire uitgekomen. Deze is negatief, maar zoals hierboven is aangegeven mogen gemeenten extra middelen voor jeugdzorg opnemen in de meerjarenbegroting.
De onderstaande tabel toont de ontwikkeling van het meerjarenperspectief. Hierbij is uitgegaan van de begroting 2021. Vervolgens toont de tabel de effecten van de bestuursrapportages, de kadernota en de ontwikkelingen na de kadernota (negatieve bedragen zijn vanaf hier voordelen).
(bedragen x € 1.000) | ||||
Ontwikkeling meerjarenperspectief | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Primaire begroting 2021 | 685 | -338 | -80 | -1.036 |
Oktoberbrief | -18 | 54 | -37 | -69 |
2e Bestuursrapportage 2020 | 9 | 9 | 9 | 9 |
Kadernota | -252 | 800 | -22 | 1.006 |
1e Bestuursrapportage 2021 | 124 | 91 | 91 | 91 |
Saldo t/m Kadernota 2022 en 1 berap 2021 | 548 | 616 | -39 | 1 |
Meicirculaire en indexering | -288 | 285 | 538 | 513 |
Personeelsbegroting en kostenverdeling | 23 | -14 | -9 | -8 |
Investeringsplan en MPG | -40 | -188 | -88 | -17 |
Ontwikkelingen na kadernota | 377 | -767 | -631 | -491 |
Ontwikkeling meerjarenperspectief | 620 | -68 | -229 | -2 |
Het begrotingsresultaat van de jaren 2023 tot en met 2025 is positief. Het jaar 2022 laat nog een tekort zien, maar ook voor dit jaar is er sprake van een structureel sluitende begroting.
Om het structurele evenwicht daadwerkelijk te realiseren is het wel een randvoorwaarde dat alle ingeboekte ombuigingen worden geëffectueerd. De algemene reserve is voldoende robuust om het incidentele tekort in 2022 op te vangen.
De onderstaande tabel toont de totalen per programma.
(bedragen x € 1.000) | ||||
Programmaoverzicht | Begroting | Jaarschijf | Jaarschijf | Jaarschijf |
Lasten/Baten | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Bestuur en dienstverlening | 2.382 | 2.574 | 2.488 | 2.465 |
Veiligheid en handhaving | 3.350 | 3.359 | 3.370 | 3.317 |
Verkeer, vervoer en waterstaat | 5.225 | 5.431 | 5.654 | 5.707 |
Economie en citymarketing | 412 | 412 | 412 | 412 |
Onderwijs | 2.973 | 3.070 | 3.001 | 3.432 |
Sport, cultuur, recreatie en groen | 6.970 | 6.647 | 6.958 | 7.222 |
Sociaal Domein | 38.113 | 36.009 | 35.475 | 35.430 |
Volksgezondheid, milieu en duurzaamheid | -523 | -457 | -406 | -585 |
Ruimtelijke ordening, bouwen en wonen | 1.374 | 1.518 | 1.509 | 1.479 |
Overhead | 9.330 | 9.155 | 9.103 | 9.122 |
Algemene dekkingsmiddelen | -68.985 | -67.785 | -67.793 | -68.003 |
Saldo begroting | 620 | -68 | -229 | -2 |
Het is voor de continuïteit van de gemeente van groot belang dat structurele lasten, bijvoorbeeld meerjarige kapitaallasten, worden gedekt door structurele baten, bijvoorbeeld uitkering gemeentefonds.
Onderstaande tabel toont de opbouw van het begrotingssaldo:
(bedragen x € 1.000) | ||||
Opbouw begrotingssaldo | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Incidentele baten en lasten | 1.649 | 275 | 99 | 14 |
Structurele baten en lasten | -1.029 | -343 | -328 | -16 |
Saldo begroting | 620 | -68 | -229 | -2 |
De conclusie is dat de gemeente Maassluis voor alle jaren een structureel sluitende begroting kan presenteren. In 2022 is er nog wel sprake van een negatief begrotingssaldo, maar door hoge incidentele uitgaven is er ook voor 2022 sprake van een materieel sluitende begroting.