Programma 2 Verkeer, vervoer en waterstaat

Speerpunten

Wat gaan we daarvoor doen?

Wij gaan uitvoering geven aan de beheerplannen. Speerpunten van de beheerplannen zijn:

Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP)/ Rainproof
We hebben als gemeente (wettelijke) verplichtingen op het gebied van afvalwater. We verwerken de verschillende "afvalwaterstromen" zo doelmatig mogelijk. Om dit goed te doen investeren we en leveren inspanningen voor het beheer en onderhoud van het afvalwatersysteem. Er moet verantwoord en doeltreffend worden omgegaan met de beschikbare middelen.

De belangrijkste functies van de riolering zijn:

  • Zorg dragen voor de volksgezondheid en de leefomgeving.
  • Het milieu moet worden ontlast en beschermd.
  • Het verbeteren van de waterkwaliteit en het anticiperen op de klimaatveranderingen blijven een belangrijke rol spelen.
  • Waterberging waar dat mogelijk is. Afkoppelen regen en vuil water.

Om dit efficiënt te kunnen doen zal het afvalwatersysteem zich moeten doorontwikkelen naar een toekomstbestendig robuust en flexibel systeem. We maken het afvalwatersysteem robuuster door het te integreren in de wegen-, en groenvoorzieningen, Maassluis Rainproof.
Vanaf 2022 zullen we steeds vaker de verbinding leggen tussen Rainproof en de kansen voor vergroenen en vergroten van de biodiversiteit. Wij maken Maassluis Groen en Rainproof.

We gaan de Impulsregeling (een subsidie vanuit het Rijk) inzetten voor de Merellaan met een pilot in het kader van waterberging door middel van de aanleg van wadi's.

Openbare verlichting
In verband met het einde van de levensduur, dienen er 204 conventionele armaturen in 2022 vervangen te worden door energiezuinige en onderhoudsarme LED armaturen. Tevens willen wij kijken naar de constructie van de gevelarmaturen en waar dit mogelijk is deze van de (veelal particuliere) gevels te verwijderen en hiervoor in de plaats lichtmasten te plaatsen in het openbaar gebied.

Beheerplan Wegen
In het tweede kwartaal van 2022 zal een nieuw beheerplan aangeboden worden dat het Beheerplan Wegen 2017-2021 en het Beheerplan Openbare Verlichting 2018-2022 samenbrengt. Bovendien zullen aan dit nieuwe beheerplan ook het straatmeubilair en de verkeersregelinstallaties worden toegevoegd. Speerpunten in dit beheerplan zijn de instandhouding van het hoofdwegennet en de verbetering van de oversteekbaarheid van de hoofdwegen, verbeteren (asfalteren) van het fietshoofdnet en de kwaliteit van de trottoirs. Bovendien zullen voorstellen gedaan worden om vastgesteld beleid als de wegenstructuurvisie, fietsbeleidsnota en het fietsactieplan en de mobiliteitsvisie (momenteel in ontwikkeling), maar ook zaken als SROI (social return on investment) en duurzaam inkopen en andere beleidsnota's verder uit te gaan voeren. Tot slot; In het huidige collegeprogramma is onder andere extra budget opgenomen voor het versneld onderhoud van het hoofdwegennet. In 2022 komt de laatste tranche van dit extra budget beschikbaar. Met dit extra budget zijn al vele kwaliteitsverbeteringen gerealiseerd, onder andere delen van de Westlandseweg, Laan 1940-1945 en de Maasdijk.

Beheerplan Civiele Kunstwerken 2021-2025
Dit beheerplan voegt de oude beheerplannen "Bruggen en onderdoorgangen" en "Kademuren haven" samen en breid dit uit met de andere civiele kunstwerken, zoals onder andere trappen en keerwanden. Speerpunten van het nieuwe beheerplan zijn de renovaties van de Lijndraaiersbrug, Koepaardbrug en Schansbrug, aanpak van kademuren M1 (Haven) en ST (Heldringstraat) alsmede het opstellen van een "Digital-Twin" voor de kademuren in de getijdehaven. Met behulp van de "Digital-Twin" zal een nieuwe renovatieplanning voor de kademuren in de getijdehaven worden opgesteld.

Deze pagina is gebouwd op 02/09/2022 15:11:17 met de export van 02/09/2022 14:47:31