Verkeer, vervoer en waterstaat
Wegen
Beleidskader
Het beleid is vastgelegd in de VOR (Visie Openbare Ruimte 2015-2030), de Wegenstructuurvisie Maassluis 2010-2025. Voor de uitvoering van dit beleid is het cruciaal dat in het beheerplan hiervoor het nodige budget is opgenomen.
Het is de taak van de gemeente om efficiënt en met een vooruitziende blik onderhoud uit te voeren en op deze wijze invulling te geven aan de zorgplicht voor het beheer en onderhoud van de openbare ruimte. De hoofddoelen van het Wegenbeheerplan zijn conserverend beheer (het in stand houden van het bestaande) en ontwikkelingsbeheer (het uitvoeren van nieuw vastgesteld beleid). Het conserverend beheer bestaat uit storingsonderhoud (kleinschalige reparatiewerkzaamheden), groot onderhoud (bijvoorbeeld herstraten of opnieuw asfalteren) en reconstructies. Het ontwikkelingsbeheer wordt zo veel mogelijk toegepast bij groot onderhoud en reconstructies van de verhardingen. Voor ontwikkelingsbeheer worden door de raad separate kredieten beschikbaar gesteld. Door het slim combineren van conserverend beheer en ontwikkelingsbeheer, vindt er minder kapitaalvernietiging plaats en ontstaat minder overlast voor inwoners, bedrijven en bezoekers. Het nieuwe Beheerplan Wegen, dat in Q2 van 2022 zal worden aangeboden, wordt het kader voor het beheer van de openbare verhardingen, straatmeubilair, openbare verlichting en verkeersregelinstallaties. In het nieuwe beheerplan is het credo sober en doelmatig, maar met aandacht voor klimaat, geluid, milieu en bodem en duurzaam materiaalgebruik.
Kwaliteitsniveau
De gemeente heeft ruim 1,5 miljoen m2 aan verschillende soorten verharding in beheer en onderhoud. Iedere twee jaar wordt een uitgebreide inspectie van de verhardingen uitgevoerd. In het voorjaar van 2021 heeft de laatste inspectie plaatsgevonden. De daaruit voorkomende resultaten vormen de basis voor het (meer)jaarlijks wegonderhoud. Daarnaast wordt ieder jaar een schouw van de verhardingen uitgevoerd. Deze oppervlakte is kwalitatief te verdelen in "goede, matige en onvoldoende" verhardingen. Onderstaande tabel geeft het bestaande kwaliteitsniveau van de inspectie van 2020 van de verschillende wegtypen weer. In september komen de nieuwe gegevens van de inspectie van 2021 beschikbaar. Deze classificatie is conform de CROW richtlijnen. Uitgangspunt bij de planning voor (groot) onderhoud is een gewenste verdeling van 55% goede staat, 35% matig en 10% onvoldoende. Bij afwijking van het percentage “onvoldoende” plannen we het benodigde onderhoud op zo kort mogelijke termijn in, rekening houdende met de budgettaire mogelijkheden.
Aan de kwaliteit van het wegenareaal is te zien dat de het middels het coalitieakkoord beschikbare extra budget (versnelling groot wegonderhoud) effect heeft, het percentage kwaliteit onvoldoende neemt licht af.
Verhardingssoort * | Oppervlakte | Goed | Matig | Onvoldoende |
---|---|---|---|---|
Asfalt** | 381.187 | 72 | 20 | 9 |
Elementen beton | 419.725 | 55 | 37 | 8 |
Elementen gebakken | 283.738 | 43 | 40 | 17 |
Tegels | 398.707 | 46 | 44 | 11 |
Diversen | 54.552 | 39 | 53 | 9 |
Totaal | 1.537.909 | 54 | 35 | 11 |
* Oppervlaktes en kwaliteit op basis van de inspectie wegen 2019. Verschillen in oppervlaktes ten opzichte van voorgaande jaren zijn o.a. het gevolg van onderhoud, herinrichting en areaaluitbreidingen. Bij de inspectie/inventarisatie van de verhardingen hebben we tevens een inhaalslag gemaakt wat betreft ons gegevensbeheer. Door de areaaluitbreidingen in o.a. Balkon en Wilgenrijk is het areaal gegroeid tot ruim 1,5 miljoen m2. Recente areaalgegevens komen in het laatste kwartaal 2021 beschikbaar i.v.m. verwachte oplevering en verwerking van de inspectiegegevens
** In de resultaten is de verbeterde kwaliteit door reconstructie van het asfalt van Laan 1940-1945 (vanaf Julianalaan tot het Havenplein en de Westlandseweg (vanaf de Uiverlaan tot de Kwartellaan) in 2020 nog niet opgenomen.