Programma 3 Economie en citymarketing

Speerpunten

Wat gaan we daarvoor doen?

Citymarketing
De afgelopen jaren heeft Maassluis zich in de regio succesvol op de kaart gezet. Er is veel gedaan om Maassluis bekender te maken in de regio en toeristen en recreanten te verleiden Maassluis te bezoeken. Citymarketing speelt een belangrijke rol om het herstel van de vrijetijdssector na de coronacrisis te realiseren. Meer dan ooit tevoren besteden Nederlanders hun vakanties in eigen land en zijn ze op zoek naar nieuwe bestemmingen om te recreëren. Dit is een uitgesproken kans voor Maassluis om met gerichte campagnes het toeristisch product van Maassluis bij deze doelgroep onder de aandacht te brengen.

Unieke eigenschappen
De maritieme sleepboot historie, de vaar- en fietsroutes en de unieke camper locaties zijn belangrijke 'Unique Selling Points' waar we de aandacht op blijven vestigen. Ook is het van belang om de verblijfsmogelijkheden in Maassluis verder uit te breiden in de toekomst. Door een gerichte inzet en het versterken van de samenwerking tussen de verschillende stakeholders in de stad zal deze belangrijke economische pijler op meerdere fronten bijdragen aan de stimulering van de economie van Maassluis.

Uitstraling Binnenstad
In de binnenstad blijft de leegstandsverordening van kracht. Buiten dit gebied vinden er intensieve gesprekken plaats met en tussen vastgoedeigenaren. Ook is het monitoren van de leegstaand een belangrijk aandachtspunt zeker gezien de faillissementen die vanwege Covid-19 aan de orde kunnen zijn.

Regionale inzet
Naast deze actieve lokale inzet, hebben wij ook nadrukkelijk een regionale aanpak op het gebied van citymarketing en vrijetijdseconomie. Wij zijn trekker van deze aanpak en werken hierin samen met de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH), de provincie Zuid-Holland en de daarbij betrokken gemeenten. Doel van deze aanpak is door middel van de gezamenlijke visie vrijetijdseconomie het verbeteren en verbinden van het huidige aanbod in de gehele regio.

Promotie
Stichting Promotie Maassluis (SPM) zorgt er onder de naam Ervaar Maassluis voor dat via cross mediale campagnes, diverse activiteiten en een fantastisch informatiecentrum, het toeristisch product van Maassluis onder de aandacht wordt gebracht. Het NBTC richt zich tegenwoordig op zowel de internationale als de Nederlandse toerist, wat hen ook een belangrijke partner maakt in de promotie van Maassluis. Concreet betekent dit het volgende:

  • De naamsbekendheid van Maassluis en het toeristisch en recreatief aanbod verbeteren door middel van campagnes en lokale ambassadeurs. De rol van SPM is hier essentieel en komt met meetbare resultaten van hun initiatieven.
  • Het recreatieve aanbod wordt uitgebreid en de gemeente neemt hier een stimulerende en ondersteunende rol in.
  • De bezoekersaantallen van druk bezochte locaties in Maassluis inzichtelijk maken om zo betere besluiten te kunnen nemen over de effecten van evenementen en andere citymarketing activiteiten.
  • De concrete samenwerking op projectbasis met de regio gemeentes en citymarketing organisaties ter stimulatie van de vrijetijdseconomie.
  • De samenwerking versterken van alle partijen in Maassluis op het gebied van toeristisch/recreatief en vrijetijdsaanbod en waar mogelijk de gezamenlijke promotie op pakken.
Deze pagina is gebouwd op 02/09/2022 15:11:17 met de export van 02/09/2022 14:47:31