Ontwikkelingen
Subsidiebeleid
Met het vaststellen van de startnotitie ‘Doorontwikkeling subsidiebeleid’ hebben wij in 2020 de eerste stappen gezet voor de verdere ontwikkeling van het subsidiebeleid. Het subsidie instrument moet zo effectief mogelijk worden ingezet en meer gericht zijn op het bereiken van maatschappelijke effecten. Het realiseren van meer verbinding tussen beleidsterreinen en in de uitvoering van activiteiten door verschillende instellingen is hierbij een belangrijke succesfactor.
In samenspraak met de partners zijn de basiswensen voor een nieuwe werkwijze in kaart gebracht en geformuleerd. Centraal in deze nieuwe werkwijze staan maatschappelijke opgaven, waarbij subsidie het middel is om samen met partners en door partners onderling aan deze opgave te voldoen. De verwachting is dat door deze nieuwe werkwijze en met bundeling van krachten op termijn de uitgaven kunnen worden beperkt.
Deze ontwikkeling van het subsidiebeleid hangt nauw samen met de transformatie van het sociaal domein en neemt enkele jaren in beslag.
De verwachting is dat door bundeling van krachten en voorkomen van overlappend aanbod op termijn, vanaf 2023, de uitgaven met € 300.000 kunnen worden beperkt.
De huidige budgetplafonds zijn altijd geënt op de aanvragen vanuit onze subsidiepartners in het verleden
In 2023 willen we toewerken naar een stelsel waarbij de budgetplafonds geënt zijn op de maatschappelijke opgaven en de subsidies die nodig zijn om met en door subsidiepartners deze maatschappelijke opgaven te voldoen. Dit vraagt een andere benaderingswijze: in 2021 en 2022 brengen wij samen met de subsidiepartners in kaart wat nodig is ten bate van iedere maatschappelijke opgave.
Digitaal loket
De subsidieaanvrager heeft via het subsidieloket 24 uur per dag en 7 dagen per week inzicht in zijn persoonlijke subsidiedossier. Het digitale loket zorgt er voor dat ook de afhandeling van subsidies digitaal plaatsvindt en de correspondentie hierover in het ‘digitale subsidiedossier' van de instelling/ vereniging komt te staan.