Financiële begroting

Overzicht van baten en lasten

Bezuinigingen

Om een sluitende begroting te kunnen presenteren, zijn er de afgelopen jaren bezuinigingen doorgevoerd. Nog niet alle vastgestelde maatregelen zijn geëffectueerd. Onderstaand overzicht geeft inzicht alle nog te effectueren maatregelen.

(bedragen x € 1.000)

2022

2023

2024

2025

Programma 3 Economie en citymarketing

Kadernota 2020-2023

Invoeren toeristenbelasting

-50

-50

-50

-50

Programma 4 Onderwijs

Kadernota 2020-2023

Aankoop onderwijspanden

-50

-50

-50

-50

Begroting 2021-2024

Spoor 2: Leerlingenvervoer

-75

-75

Programma 5 Sport, cultuur, recreatie en groen

Begroting 2020-2023

Verhogen huur binnen- en buitensportaccomm.

-15

-25

-25

-25

Begroting 2021-2024

Spoor 3: Sportaccommodaties

-25

-25

-25

-25

Programma 6 Sociaal Domein

Kadernota 2020-2023

Bouwdorp Oost beëindigen

-16

-16

-16

-16

Taakstelling jeugd

-75

-75

-75

Taakstelling Wmo

-150

-150

-150

Begroting 2020-2023

Verhogen taakstelling jeugd

-175

-175

-175

Begroting 2021-2024

Spoor 2: Transformatie jeugd

-50

-50

Spoor 2: Wmo beperken regiotaxi

-100

-100

Spoor 2: Basisbanen (loonkostensubsidie)

-200

-200

Programma 7 Volksgezondheid, milieu en duurzaamheid

Kadernota 2019-2022

Huisvesting duurzaamheidscentrum

-20

-20

-20

-20

Begroting 2020-2023

Verhogen duurzaamheid gemeentelijke gebouwen

-11

-11

-11

-11

Overzicht overhead

Kadernota 2020-2023

Taakstelling overhead

-75

-75

-75

Begroting 2021-2024

Spoor 5: Stadhuis 1 dag in de week sluiten

-125

-125

-125

-125

Overzicht algemene dekkingsmiddelen

Kadernota 2019-2022

Gemeentelijke leges

-46

-32

-48

-48

Begroting 2020-2023

Verhogen effectiviteit subsidies

-200

-300

-300

-300

Verhogen efficiëntie bedrijfsvoering

-59

-109

-109

-109

Totaal taakstellingen

-617

-1.238

-1.679

-1.679

Hieronder volgt een toelichting op de voortgang van de reeds eerder ingeboekte bezuinigingen:

  • Invoeren toeristenbelasting - De verordening is op 29 september 2020 door de gemeenteraad vastgesteld. De eerste aanslagen zijn in de loop van 2021 opgelegd, na oplevering van de camperplaatsen. Eind 2021 hebben we een eerste beeld van de daadwerkelijke opbrengsten. In 2022 zal worden bezien of de geraamde inkomsten volledig kunnen worden gerealiseerd.
  • Aankoop onderwijspanden - De gemeente huurt een tweetal onderwijspanden, waarvan de eigenaar inmiddels de vraagprijs heeft afgegeven. De opgestelde business case geeft aan dat de taakstelling haalbaar is. Het streven is om het onderzoek en de besluitvorming voor het eind van 2021 te realiseren.
  • Leerlingenvervoer - Om de taakstelling per 2024 te realiseren, wordt er een nieuwe aanbesteding uitgevoerd.
  • Verhogen huur binnen- en buitensportaccommodaties - In verband met de Corona-pandemie is er voor gekozen deze maatregel uit te stellen. In 2022 wordt verder onderzocht hoe dit in de begroting verwerkt dient te worden.
  • Sportaccommodaties - In verband met de Corona-pandemie is er voor gekozen deze maatregel uit te stellen. In 2022 wordt verder onderzocht hoe dit in de begroting verwerkt dient te worden.
  • Bouwdorp Oost beëindigen - De taakstelling is nog niet met het betreffende budget verrekend, zodat deze nog in dit overzicht staat. Met een bestuursrapportage wordt dit verwerkt en daarmee is de taakstelling gerealiseerd.
  • Jeugd en Transformatie jeugd - Op basis van het richtinggevend advies ‘Herijking Jeugdhulp’ is begin 2020 besloten om een MVS Jeugdmodel te ontwerpen. Eind september 2020 is het daaruit resulterende Koersdocument MVS Jeugdmodel door de raden vastgesteld. Hierin zijn ook de financiële effecten van het nieuwe model doorgerekend. Begin 2022 vindt de gunning van de aanbesteding jeugdhulp plaats waarmee per 2023 de integrale jeugdhulp op een nieuwe manier kan worden uitgevoerd. Begin 2022 weten we wat de financiële effecten van de aanbesteding zijn. Vooralsnog gaan we ervan uit dat de taakstellingen vanaf 2023 worden gerealiseerd, nog buiten de mogelijkheden die een verruiming van het wettelijk kader en de in het vooruitzicht gestelde extra middelen Jeugdhulp (25%) bieden.
  • Wmo algemeen - In 2021 is het Uitvoeringsprogramma Wmo vastgesteld. Het programma beschrijft de ontwikkelingen van de Wmo en geeft aan hoe we de komende jaren richting willen geven aan Wmo onderwerpen. Het biedt een integraal overzicht van de maatregelen die we inzetten om de transformatie-beweging in de Wmo verder te ontwikkelen en de kosten beheersbaar te houden. De reeds ingezette beweging zal een bijdrage leveren in de structurele besparing op de Wmo.
  • Wmo beperken regiotaxi - De ombuiging kan worden gerealiseerd door bij de verlenging van het contract het serviceniveau aan te passen (aanvraagtijd rit, beperken afstand, beperken uren, beperken aantal ritten). Daarnaast wordt op de iets langere termijn (2-3 jaar) ingezet op trainingen om inwoners vaker zelfstandig te laten reizen. De versterking van de vrijwilligersvervoerdienst binnen Maassluis (LOAV), het opzetten van een vervoersloket MVS en mobiliteitsplan/ doelgroepenvervoer zijn andere maatregelen waarmee de kosten kunnen worden gereduceerd. De aanbesteding van het taxi-vervoer zal eind 2023 afgerond zijn. Daarnaast zal in 2022 zicht zijn op welke manier het vervoersloket MVS vormgegeven kan worden.
  • Basisbanen (loonkostensubsidie) - Stroomopwaarts heeft een voorstel opgesteld voor de invoering van basisbanen. Bedrijven dienen een deel van de kosten (€ 12.000 per fte) te betalen. Uitgaande van 50 banen kan het een voordeel opleveren van € 200.000 per jaar. Randvoorwaarde is wel dat de cliënten op de basisbanen incl. uitvoeringskosten meegeteld kunnen blijven worden voor de BUIG/loonkostensubsidie. De regelgeving biedt op dit moment voor de externe basisbaan een te beperkte ruimte, mede door de landelijke aanpassing van de financiering van de loonkostensubsidie ingaande 2022 en het tijdelijke karakter. In afwachting van het nieuwe regeerakkoord wordt in samenwerking met Stroomopwaarts MVS gezocht naar (tijdelijke) alternatieve financieringsvormen, zodat met ingang van 2024 invulling gegeven kan worden aan de structurele taakstelling van € 200.000 per jaar.
  • Huisvesting duurzaamheidscentrum - De gemeente is voornemens het duurzaamheidscentrum in het stadhuis onder te brengen en daarmee de huur- en nutskosten uit te sparen. Er zijn diverse ontwikkelingen op de begane grond van het stadhuis. Hierdoor is het niet zeker of het duurzaamheidscentrum daadwerkelijk in het stadhuis kan worden ondergebracht. Als dit niet lukt zal worden gezocht naar een alternatieve invulling van de taakstelling.
  • Verhogen duurzaamheid gemeentelijke gebouwen - Als gevolg van investeringen in verschillende gemeentelijke gebouwen (isolatie) is deze taakstelling ingevuld. De stelpost is echter nog niet met de energiebudgetten verrekend, zodat deze nog in dit overzicht staat. Met een bestuursrapportage wordt dit verwerkt en daarmee de taakstelling gerealiseerd.
  • Taakstelling overhead - Deze taakstelling per 2023 is nog niet ingevuld.
  • Gemeentelijke leges - Vanaf medio 2021 wordt met behulp van specifieke software alle baten en lasten van leges nauwkeurig in beeld gebracht. Via een benchmark met vergelijkbare gemeenten worden de ingrepen die tot de realisatie van de taakstelling per 2023 bepaald en uitgevoerd. Van de taakstelling 2022 wordt verwacht dat deze door niet-begrote bouwleges over de eerste helft van 2022 kan worden ingevuld (als gevolg van uitstel Omgevingswet).
  • Verhogen effectiviteit subsidies - Vanwege Corona is het niet gelukt om voor 1 september, datum voor het indienen van subsidiebeschikkingen voor 2022, met de verenigingen de implementatie van de herijking af te ronden. Dit is wel voorzien voor het jaar 2023.
  • Stadhuis 1 dag in de week sluiten - De invulling van deze taakstelling is nog in onderzoek. Het streven is eind 2021 een concreet voorstel voor de - mogelijk alternatieve - invulling beschikbaar te hebben.
  • Verhogen efficiëntie bedrijfsvoering - In 2021 is grote voortgang geboekt in de verdere automatisering van het inkoopproces, de contractadministratie, de verplichtingenadministratie in combinatie met budgetbeheer waarvan niet alleen een de bedrijfsvoering maar ook de verantwoording van onder meer de rechtmatigheid profiteert. Ook is medio 2021 is een inkoopadviseur geworven. Hiermee wordt verwacht dat de taakstelling in de loop van 2022 kan worden ingevuld.
Deze pagina is gebouwd op 02/09/2022 15:11:17 met de export van 02/09/2022 14:47:31