Programma 6 Sociaal domein

Speerpunten

Wat gaan we daarvoor doen?

Transformatie sociaal domein
In 2022 werken we verder aan de transformatie van het sociaal domein. Dit doen we langs vier sporen, die in samenhang uitgewerkt worden: 

  1. Implementeren van het MVS Jeugdmodel; 
  2. Uitvoeringsprogramma Wmo ;
  3. Ontwikkelen strategische visie op werk en inkomen (Stroomopwaarts);
  4. Herijking subsidieproces.

Voor een belangrijk deel doen we dit samen met de gemeenten Vlaardingen en Schiedam en onze MVS-uitvoeringsorganisaties Stroomopwaarts en ROGplus.

Implementeren MVS Jeugdmodel
De gemeenten Maassluis, Vlaardingen en Schiedam willen samen met jeugdhulpprofessionals, cliënten, huisartsen, instellingen en scholen de kwaliteit van de jeugdhulp verbeteren door de jeugdhulp dichter bij het kind en het gezin te organiseren. Zo willen de drie gemeenten beter tegemoetkomen aan de hulpvraag van het kind, de jongere en het gezin. Daarnaast verwachten de gemeenten dat deze aanpak leidt tot beter beheersbare kosten. De drie gemeenten werken daarom sinds 2019 intensief samen aan het ontwikkelen van het MVS Jeugdmodel. Eind 2020 is hiervoor het Koersdocument vastgesteld en in 2021 zijn de voorbereidingen voor de nieuw aanbesteding, de uitvoeringsorganisatie en het proces van co-creatie met alle partners in het veld gestart. Vanwege de nieuwe aanbesteding, komt dit onderwerp ook aan de orde bij de risicoparagraaf.
Ook 2022 is nog een voorbereidingsjaar. Vanaf 2023 treden de nieuwe afspraken en werkwijzen in werking. Bij het gehele traject vanaf 2019 is de gemeenteraad nauw betrokken.

Jeugdhulp
De 15 gemeenten in de Gemeenschappelijke Regeling Jeugdhulp Rijnmond zijn sinds 2019 met elkaar in gesprek om een einde te maken aan de zogenoemde drangtrajecten en de ondersteuning van deze jeugdigen  over te dragen aan de lokale wijkteams. Dit is een direct uitvloeisel van twee gewenste doelen:
-  het focussen van de JBRR/ GI op de hoofd-/ wettelijke-  taak; het leveren van maatregelhulp; en
-  het realiseren van de adviezen van de Raad voor de Straftoepassing en Jeugdbescherming (RSJ) en de Raad voor de Volksgezondheid en Samenleving (rvs).

Met de MVS aanpak kiezen we voor het stoppen van de het drangproduct bij de Gecertificeerde Instelling, en voor een aangepaste uitvoering door het lokale veld, de wijkteams. Hierbij krijgt het wijkteam de verantwoordelijkheid voor de gehele vrijwillige ondersteuning van jeugdigen en hun gezinnen.
Van belang is dat het voor de cliënten duidelijk is dat het hulp- en ondersteuningsaanbod een vrijwillig karakter heeft. Het wijkteam werkt alleen op basis van vrijwilligheid. Deze ondersteuning eindigt wanneer betrokkenen geen behoefte meer hebben aan deze ondersteuning of wanneer de kinderrechter besluit tot een maatregel. Bij dit laatste wordt de ondersteuning overgenomen door de jeugdbescherming (de GI).

UItvoeringsprogramma Wmo
Wie het niet zelfstandig of met hulp van zijn of haar omgeving redt, kan een beroep doen op een Wmo-maatwerkvoorziening (bijvoorbeeld begeleiding, dagbesteding, huishoudelijke hulp, woon- en vervoersvoorzieningen). De kosten nemen toe; de oorzaken van deze stijging liggen grotendeels buiten de invloedssfeer van de gemeente, namelijk het abonnementstarief, de vergrijzing (meer hulp en dagbesteding), het langer thuis blijven wonen en de hoge eigen bijdrage in de Wet langdurige zorg (minder snel een indicatie Wlz). Daarnaast is de kostprijs voor de uitvoering van de huishoudelijke hulp verhoogd door het hanteren van reële tarieven (AmvB). Ook voor de komende jaren wordt rekening gehouden met een stijgend aantal cliënten. Om goede en noodzakelijke hulp te kunnen blijven bieden, wordt kritisch gekeken waar besparingen mogelijk zijn. Om een passend aanbod in de toekomst mogelijk te houden, zijn maatregelen opgesteld in het Uitvoeringsprogramma Wmo (in 2021 is vastgesteld door de gemeenteraad). In 2022 geven we verder uitvoering aan het Uitvoeringsprogramma Wmo.

Werk en inkomen
De Coronacrisis heeft veel inwoners van Maassluis geraakt in het inkomen. Sommige inwoners verloren hun baan, bedrijven en zelfstandigen verloren een deel van hun omzet. Via ons participatiebedrijf Stroomopwaarts hebben we de TOZO, bedrijfskredieten en de TONK verstrekt aan inwoners die daarvoor in aanmerking kwamen. Daarnaast steeg het aantal inwoners met een bijstandsuitkering en het beroep op de schuldhulpverlening. We verwachten na de afbouw van de landelijke steunmaatregelen ook in 2022 nog de effecten van de Coronacrisis te merken.

Gelukkig is het aantal inwoners dat een beroep moet doen op een bijstandsuitkering kleiner dan eerder voorspeld. We proberen inwoners zo snel mogelijk weer aan betaald werk te helpen wanneer ze op eigen kracht daar niet in slagen.
Helaas is er ook in Maassluis nog een flink aantal inwoners dat niet mee kan doen. Door wetswijzingen is er immers een nieuwe doelgroep die voorheen in aanmerking kwam voor een indicatie voor de sociale werkvoorziening of een WA jong uitkering. Daarom willen wij samen met onze GR Stroomopwaarts en werkgevers meer beschutte banen, meer banen in het kader van de banenafspraak, en vooral meer matches met werkgevers voor duurzame uitstroom realiseren.

Wij blijven investeren in een inclusieve arbeidsmarkt waarin meer mensen duurzaam aan het werk gaan en het optimaal benutten en voortdurend innoveren van de mogelijkheden die de Participatiewet biedt. Vooruitlopend op nieuwe wetgeving zetten wij samen met onze GR Stroomopwaarts in op het experimenteren met nieuwe effectievere vormen van re-integratie, die de mogelijkheden van werk en ontwikkeling voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt vergoten.

Next Society
Gemeente Maassluis gaat samen met gemeente Vlaardingen, gemeente Schiedam, Leerrecht, onderwijsinstellingen Albeda en Lentiz, participatiebedrijf Stroomopwaarts en het Fonds Schiedam Vlaardingen e.o. een unieke samenwerking aan: NEXT SOCIETY. Het Sociaal Economisch Netwerk MVS (SEN) initieerde de samenwerking. Honderd jongeren worden twee jaar intensief én met persoonlijke aandacht begeleid richting werk. Het streven is om uiteindelijk minimaal zeventig jongeren aan werk te helpen, voorzien van een stabiel inkomen en een positief toekomstperspectief.

Wet inburgering
Op 1 januari 2022 treedt de nieuwe Wet Inburgering in werking. Het doel van deze wet is dat alle nieuwkomers met een inburgeringsplicht zo snel mogelijk Nederlands leren spreken en schrijven op het voor hen hoogst haalbare niveau. Het is de bedoeling dat zij zo snel mogelijk participeren in de samenleving en zo mogelijk - het liefst betaald - werk krijgen. De gemeenten Maassluis, Vlaardingen en Schiedam hebben besloten de uitvoering van taken uit de Wet Inburgering over te dragen aan Stroomopwaarts. Stroomopwaarts gaat deze taken uitvoeren in samenhang met de taken uit de Participatiewet, waarbij niet de regels, maar de inburgeraar centraal staat. De inburgering geschiedt zowel duaal als integraal. Door het inzetten van duale trajecten kunnen nieuwkomers naast het volgen van taal- en inburgeringscursussen, gelijktijdig worden begeleid bij de totstandkoming van een snelle integratie en (arbeids-)participatie. Maatwerk en persoonlijke begeleiding zijn hierbij leidend. Onderdelen uit de nieuwe wet, zoals de brede intake, het persoonlijk inburgeringsplan (PIP) en de financiële ontzorging zijn door het uitstel van de wet al ingezet in de vorm van pilots. De ervaringen uit deze pilots worden meegenomen in de uitvoering vanaf 2022 en verder.

Wonen en zorg voor ouderen  
Met de partijen genoemd in het convenant intramurale capaciteit en nieuwe woonvormen werken we verder aan de opgave voor wonen, welzijn en zorg voor ouderen. Deze uitwerking is voortgekomen uit de regiovisie ouderenzorg. We zetten in op nieuwbouw op de locatie van het gezondheidsgebouw na vertrek van de Polikliniek naar de nieuwbouw in de Vlootschouwer.  Met de verschillende zorg en welzijnspartijen en Maasdelta onderzoeken we welke inzet er mogelijk en nodig is om (een deel van) de woongebouwen Vloot en Oud Sluys om te vormen tot wonenPlus locatie. Hierbij betrekken we ook de nieuwbouwlocatie Vlootschouwer. Voor andere geclusterde woonvoorzieningen voor ouderen zoeken we met de partners naar andere oplossingen die bijdragen aan het langer zelfstandig wonen.
Ook bij de ontwikkeling van de bouwlocaties Station West en omgeving en Burgemeesterswijk wordt de woonopgave voor ouderen betrokken.  Waar nodig of gewenst schakelen we externen met expertise op dit terrein in.
In een vroeg stadium attenderen we ouderen op het tijdig nadenken en anticiperen op de volgende  woonfase in het leven.

Leerlingen en jeugdhulpvervoer
De vervoersovereenkomst van het leerlingen en jeugdhulpvervoer heeft een looptijd heeft van vier jaar en eindigt op 31 juli 2022. Dit betekent dat er momenteel gestart wordt met een nieuwe aanbesteding. De financiële gevolgen (onder andere voor het jaar 2022) van deze nieuwe aanbesteding zijn nog onzeker en zijn daarom opgenomen in het risicoprofiel.

Deze pagina is gebouwd op 02/09/2022 15:11:17 met de export van 02/09/2022 14:47:31