Overzicht incidentele baten en lasten 2022 - 2025
Conform het BBV vermelden wij de overzichten 'incidentele baten en lasten' waaronder 'incidentele reserve mutaties'. Alle reservemutaties worden aangemerkt als incidenteel.
Door inzicht in de incidentele baten en lasten te geven wordt informatie gegeven die relevant is voor de beoordelen van de financiële positie van de gemeente en de meerjarenraming door de provincie in haar rol van financieel toezichthouder.
Het verschil tussen incidenteel en structureel is niet altijd even scherp te trekken. Structurele baten en lasten zijn in elk geval die baten en lasten die in beginsel jaarlijks in de begroting, meerjarenraming en jaarrekening zijn opgenomen. Structureel is in principe langer dan drie jaar.
Meerjarige tijdelijke geldstromen waarvan de eindigheid vastligt vanwege een raadsbesluit en/of toekenningsbesluit zijn incidentele baten en lasten, ook als de geldstroom (nog) langer is dan drie jaar. Toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves worden als incidenteel beschouwd, tenzij het gaat om reguliere onttrekkingen aan financiering- of dekkingsreserves (kapitaallasten) of om onttrekking uit daartoe toereikende bestemmingsreserves gedurende een periode van minimaal drie jaar met als doel het dekken van structurele lasten.
In de onderstaande tabellen wordt inzicht gegeven in de incidentele lasten en baten.
(bedragen x € 1.000) | ||||
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
Incidentele baten | ||||
Mutaties reserves | ||||
Onttrekking reserve uitvoering Sportnota | -88 | -88 | -88 | -88 |
Onttrekking reserve innovatie sociaal domein | -395 | -190 | ||
Onttrekking algemene reserve t.b.v. storting sociaal domein | -600 | -600 | ||
Onttrekking reserve sociaal domein | -16 | -16 | ||
Onttrekking reserve Wmo: dekking tekorten | -21 | -209 | -351 | |
Onttrekking reserve corona noodfonds | -72 | |||
Onttrekking reserve bedrijfsvoering SOW | -60 | -23 | -23 | -22 |
Onttrekking onderhoudsreserve MOP | -495 | -266 | -456 | -464 |
Onttrekking reserve bruggen | -50 | -25 | ||
Onttrekking reserve kademuren | -50 | -25 | ||
Totaal incidentele baten | -1.826 | -1.254 | -776 | -925 |
Incidentele lasten | ||||
Mutaties reserves | ||||
Storting reserve automatisering | 12 | 12 | 12 | 12 |
Storting reserve Wmo en jeugd: dekking tekorten | 600 | 600 | ||
Storting onderhoudsreserve MOP | 201 | 201 | 201 | 201 |
Storting reserve jeugd | 1.277 | |||
Bestuur en dienstverlening | ||||
Duurzaamheidsroadmap gem. vastgoed | 100 | |||
Onderwijs | ||||
Projecten onderwijs | 35 | |||
Kapitaallasten tijdelijke huisvesting | 147 | 147 | 147 | |
Sport, cultuur, recreatie en groen | ||||
Opschonen archief | 65 | |||
Maritiem historisch Maassluis | 30 | 50 | ||
Actieplan Spelen | 30 | |||
Sociaal Domein | ||||
Transformatie sociaal domein | 395 | 190 | ||
Voorbereiden MVS jeugdmodel | 200 | |||
Incidenteel tekort GRJR | 172 | |||
Lokaal schuldenlab 2022/2023 | 16 | 16 | ||
Kosten corona: extra inzet armoede en schulden | 72 | |||
Volksgezondheid, milieu en duurzaamheid | ||||
Implementatie warmtetransitie | 100 | 100 | 100 | |
Overhead | ||||
Implementatiekosten rechtmatigheidsverklaring | 100 | |||
Kenniscentrum MVS | 10 | 10 | 10 | |
Kapitaallasten Werkplein, dekking reserve | 23 | 23 | 22 | 22 |
Frictiekosten ontvlechting Talent | 37 | |||
Algemene dekkingsmiddelen | ||||
Incidenteel budget groei van de stad | 180 | 383 | 557 | |
Totaal incidentele lasten | 3.475 | 1.529 | 875 | 939 |
Onderstaande toelichting is beperkt tot de incidentele baten en lasten > € 10.000
Incidentele baten
Mutaties reserves
De mutaties in de reserves worden, conform de BBV-notitie 'structurele en incidentele baten en lasten' aangemerkt als incidentele baten.
Incidentele lasten
Mutaties reserves
De mutaties in de reserves worden, conform de BBV-notitie 'structurele en incidentele baten en lasten' aangemerkt als incidentele lasten.
Duurzaamheidsroadmap gemeentelijk vastgoed
Voor het behalen van de doelstellingen op gebied van CO2 besparing is het ook nodig om onze eigen objecten te verduurzamen. De huidige roadmap voor de verduurzaming van onze eigen objecten loopt af en dus moet er een nieuwe geschreven worden. Met deze nieuwe roadmap kunnen we ook aansluiten bij actuele ontwikkelingen zoals Maassluis aardgasvrij. Om de nieuwe roadmap te kunnen schrijven, zijn in de Kadernota 2022-2025 incidentele middelen geraamd.
Projecten onderwijs
Niet alle voorgestelde onderwijsprojecten vanuit OAB-middelen gefinancierd worden. Het gaat dan om projecten zoals voorkomen van pesten en uitsluiting, jongeren betrekken bij de lokale politiek (bijvoorbeeld via bezoeken aan het stadhuis), evaluatie van het cultuur-/techniekmenu.
Kapitaallasten tijdelijke huisvesting onderwijs
In het Investeringsplan 2021-2026 zijn middelen opgenomen voor de realisatie van onderwijshuisvesting. In deze middelen is ook rekening gehouden met de realisatie van tijdelijke huisvesting. Omdat de tijdelijke huisvesting in drie jaar wordt afgeschreven en de kapitaallasten van de definitieve school ook in de begroting zijn geraamd, kunnen deze kapitaallasten als incidenteel worden aangemerkt.
Opschonen archief
Uit het verslag van de archiefinspectie over de periode 2016-2017 blijkt dat er achterstanden zijn. De kosten voor de noodzakelijke inhaalslag bedragen eenmalig € 65.000.
Maritiem historisch Maassluis
Om uitvoering te geven aan het ontwikkelplan ‘Maritiem Historisch Maassluis’ vinden er in 2022 en 2023 activiteiten plaats en zullen projecten worden uitgevoerd. Voor de begeleiding is specifieke kennis nodig, die extern wordt ingekocht. Met deze externe partij wordt ingezet op het versterken en verder professionaliseren van de samenwerking tussen de verschillende betrokken culturele en maatschappelijke partijen in en rond het havengebied. Daarnaast wordt ingezet op het binnenhalen van externe middelen op grond van bestaande fondsen om hiermee de uitvoering van het 10-jaren ontwikkelplan ook gestalte te geven. De ingekochte deskundige is dermate in deze wereld ingevoerd, dat de kans om voor subsidies/bijdragen in aanmerking te komen via aanvragen bij fondsen reëel is.
Actieplan Spelen
Om de sport- en spelmogelijkheden in de openbare ruimte - en zo de speelruimte in de wijken - te verbeteren, is een Actieplan Spelen in uitvoering. Voor de uitvoering zijn incidentele middelen geraamd.
Transformatie sociaal domein
Om de transformatiebeweging sociaal domein verder vorm te geven en de kostenstijging in de Wmo beheersbaar te krijgen is incidenteel budget beschikbaar.
Voorbereiden MVS jeugdmodel
Eind 2020 is het Koersdocument MVS Jeugdmodel vastgesteld en besloten om het MVS Jeugdmodel binnen de constructie van de GRJR te realiseren. De realisatie is hierdoor een jaar verschoven van 2022 naar 2023. Hierdoor liggen de voorbereidingskosten hoger dan eerder verwacht. Hier tegenover staat dat op 1 januari 2023 wel meteen goed van start kan worden gegaan met de uitvoering van het MVS Jeugdmodel.
Incidenteel tekort GRJR
De begroting 2022 van de GRJR laat voor het jaar 2022 een tekort van € 7,5 miljoen zien. Dit is een incidenteel tekort dat vooralsnog moet worden gedekt door de deelnemers. Voor Maassluis betreft het een bedrag van € 171.795. Dit bedrag moet als incidentele last in de begroting 2022 worden opgenomen.
Lokaal schuldenlab 2022/2023
Voor het lokaal schuldenlab 2022/2023 worden incidenteel middelen beschikbaar gesteld ten laste van de reserve sociaal domein.
Corona: extra inzet armoede en schulden
Voor de extra inzet armoede en schulden naar aanleiding van de coronacrisis zijn eenmalige middelen vanuit de reserve corona noodfonds ter beschikking gesteld.
Implementatie warmtetransitie
De verwachting is dat na de zomer de Transitievisie warmte door de gemeenteraad kan worden vastgesteld. De uitvoering van de visie start in 2022 en zal zoals het er nu uit naar ziet vooral te maken hebben met kosten voor de voorbereidingen voor de aanleg van een warmtenet voor een deel van Maassluis en de voorbereidingen voor het volledig elektrische alternatief voor een ander deel van Maassluis.
Implementatie rechtmatigheidsverklaring
Met ingang van 2021 moet het college een rechtmatigheidsverantwoording afleggen over de rechtmatigheid van de jaarrekening. De accountant krijgt hierdoor een andere rol en zal vanaf het boekjaar 2021 geen oordeel meer geven over de rechtmatigheid in zijn controleverklaring.
De rechtmatigheidsverantwoording van het college wordt een onderdeel van de jaarrekening; de accountant toetst de getrouwheid ervan. De rechtmatigheidsverantwoording heeft gevolgen voor de (interne) verantwoording binnen de gemeentelijke huishouding. Om deze reden is de gemeente al met projecten bezig om meer grip op de interne processen en de bijbehorende financiële huishouding te krijgen. Het beoogde doel is dat er bewustwording komt en de kwaliteit van de beheersing en controle zodanig wordt dat de accountant op basis daarvan de vorenbedoelde verklaring kan geven. Teneinde de bewijsvoering voor een adequate rechtmatigheidscontrole op te stellen, zijn aanvullende incidentele middelen beschikbaar gesteld voor 2021 en 2022.
Kenniscentrum MVS
Naast bestaande producten zoals de website www.mvs.incijfers.nl, de Staat van Maassluis en de monitor leefbaarheid, veiligheid en welzijn (elke 2 jaar grote buurtenquête), neemt de vraag toe naar meer verdiepende statistiek per wijk c.q. per thema. Er zijn voor thema’s zoals veiligheid, economie en voor woningbouw actuele dashboards nodig om beleid en uitvoering accuraat te houden. Voor de opzet, ontwikkeling en implementatie van deze budgetten is incidenteel budget geraamd. Daar is echter geen budget voor beschikbaar.
Onttrekking kapitaallastenreserve
De kapitaallasten van de investeringen Werkplein worden gedekt vanuit een kapitaallastenreserve.
Frictiekosten ontvlechting Talent
Begin 2019 is door gemeentesecretarissen van Maassluis, Vlaardingen en Schiedam de opdracht gegeven om de samenwerking op het gebied van Talent, Bureau Inkoop en het Kenniscentrum te evalueren. Op basis van de evaluatie is besloten de drie samenwerkingen te beëindigen door middel van een beëindigingsovereenkomst. De incidentele frictiekosten zijn geraamd in de jaren 2021 en 2022.
Incidenteel budget groei van de stad
In de begroting is rekening gehouden met de groei van het aantal woningen en inwoners. Om de kosten te dekken die deze groei met zich meebrengt is een incidenteel budget opgenomen.
Het onderstaande overzicht geeft een totaalbeeld en is van belang om inzicht te krijgen of er sprake is van het materieel sluiten van de meerjarenbegroting.
(bedragen x € 1.000) | ||||
Meerjarenperspectief | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Begrotingsresultaat (inclusief incidenteel) | 620 | -68 | -229 | -2 |
Saldo incidentele baten en lasten | -1.649 | -275 | -99 | -14 |
Meerjarenperspectief (excl. incidentele baten en lasten) | -1.029 | -343 | -328 | -16 |
Conclusie
Voor de gemeente is het begrotingsresultaat (inclusief incidenteel) van belang, het maakt immers niet uit of de lasten en baten een structureel of incidenteel karakter hebben.
Voor de provincie is het meerjarenperspectief (exclusief incidenteel) van belang. In het kader van financieel toezicht beoordeelt de provincie namelijk of de gemeente in staat is haar structurele lasten te dekken met structurele baten.
Geconcludeerd kan worden dat de gemeente Maassluis vanaf 2022 een materieel sluitende begroting heeft.