Overige belastingen en heffingen
Verordening lijkbezorgingsrechten
In de verordening lijkbezorgingsrechten worden de tarieven bepaald waarmee de lasten in de exploitatie
van de begraafplaatsen worden gedekt. De tarieven zijn marktconform maar niet kostendekkend.
In programma 7 worden de lasten voor het begraven en cremeren verantwoord. Daarnaast vindt groenonderhoud plaats, die lasten komen terug in programma 5. In onderstaand overzicht komen deze lasten samen. De huidige ramingen leiden tot een kostendekkendheid van 87%. Wanneer de onttrekking aan de voorziening buiten beschouwing wordt gelaten, is het dekkingspercentage alsnog 80%.
Lasten taakveld | Overhead | BCF BTW | Lasten totaal | Overige inkomsten | Rechten | Baten totaal | % Kosten dekkendheid | |
Begraafplaatsen | 569.046 | 76.906 | 645.952 | -13.757 | -582.830 | -596.587 | ||
Openbaar Groen | 87.166 | 9.948 | 97.114 | |||||
Mutatie voorziening | -54.834 | -54.834 | 0 | |||||
Totaal | 601.378 | 86.854 | 0 | 688.232 | -13.757 | -582.830 | -596.587 | 87% |
Havengelden (zeehavengeld, binnenhavengeld, bruggeld, ligplaatsgelden en liggeld pleziervaartuigen)
Bij het vaststellen van de hoogte van het zeehaven‐ en binnenhavengeld wordt, conform de overige gemeenten van de regio, aangesloten bij het Havenbedrijf Rotterdam. De tarieven voor 2022 zijn op dit moment nog onbekend.
Bij de Bruggen wordt alleen rekening gehouden met de kosten voor de beweegbare bruggen over de haven. De vaste bruggen in de rest van de stad worden uit dit overzicht gefilterd. Bij de Havens en ligplaatsen is alleen rekening gehouden met de exploitatielasten van de havens. De kapitaallasten van de kademuren worden in dit overzicht buiten beschouwing gelaten. Pleziervaart Haven betreft voornamelijk de lasten en baten van de passantensteiger in de binnenhaven.
Lasten taakvelden | Overhead | BCF BTW | Lasten totaal | Overige inkomsten | Leges | Baten totaal | % Kosten dekkend heid | |
Bruggen, tunnels en viaducten | 395.978 | 57.160 | 453.138 | -9.909 | -14.020 | -23.929 | ||
Havens en ligplaatsen | 151.305 | 1.293 | 152.598 | -79.279 | -79.279 | |||
Pleziervaart Haven | 32.472 | 32.472 | -31.124 | -31.124 | ||||
Totaal | 579.755 | 58.453 | 0 | 638.208 | -9.909 | -124.423 | -134.332 | 21% |
Rechtenverordening
De tarieven in de Rechtenverordening worden conform de VNG‐richtlijn 'Tarieven (graaf)werkzaamheden telecom' berekend. De tarieven voor 2022 zijn nog onbekend.
Door het gebruik van een digitaal systeem van melden en direct factureren, kunnen de leges en rechten vollediger en efficiënter geïnd worden. De werkzaamheden binnen deze verordening worden gecombineerd uitgevoerd met de werkzaamheden voor Hoofdstuk 12 Kabels en leidingen in de legesverordening. Deze worden dus ook altijd in samenhang met elkaar beschouwd.
Lasten taakvelden | Overhead | BCF BTW | Lasten totaal | Overige inkomsten | Leges | Baten totaal | % Kosten dekkendheid | |
Rechtenverordening | 11.005 | 3.412 | 14.417 | -17.775 | -17.775 | 123% |
Precariobelasting
De precariobelasting voor nutsnetwerken (leidingen en kabels) wordt per 1 januari 2022 afgeschaft. De negentig gemeenten die deze belasting heffen, waaronder Maassluis, mogen uiterlijk tot 1 januari 2022 nog precariobelasting op nutsnetwerken blijven heffen. De gemeente mag maximaal het tarief in rekening brengen dat op 10 februari 2016 gold. Aan Evides wordt tot en met 2021 jaarlijks een bedrag van ruim 2 ton in rekening gebracht. Precariobelasting voor onder meer terrassen blijft vanaf 2022 bestaan.
Bedrijven investeringszone (BIZ) heffing
Een Bedrijven Investeringszone (kortweg BI‐zone) maakt het voor ondernemers mogelijk om gezamenlijk te investeren in hun bedrijfsomgeving. Een BI‐zone is een door de gemeente aangewezen gebied waarbinnen een bestemmingsheffing wordt geheven ter financiering van door de ondernemers in dat gebied gewenste voorzieningen.
Het te hanteren tarief, dat door de ondernemers zelf wordt bepaald, is afhankelijk van de WOZ‐waarde (van niet-woningen) zoals die gold voor het jaar 2016 (waardepeildatum 1 januari 2015). Het tarief is vastgesteld op 0,12% van de WOZ‐waarde. Het genoemde tarief mag gedurende de looptijd van vijf jaar, uit wettelijk oogpunt, niet worden gewijzigd.
De huidige BIZ-heffing is ingegaan in 2017 en heeft een looptijd tot en met 2021. Het initiatief om deze looptijd te verlengen ligt bij de desbetreffende ondernemers. Op dit moment zijn er gesprekken gaande tussen ondernemers en gemeente om vanaf 2022 een nieuwe BIZ-heffing in te voeren.