Juridische kwaliteitszorg
Kwaliteitszorg staat voor de manier waarop bestuurders, managers en - vooral ook - ( juridisch) medewerkers de juridische kwaliteit van het handelen van de organisatie kunnen verbeteren. Kwaliteitszorg richt zich dus op hen die het werk doen! Het is daarom een uitdaging om kwaliteitszorg te implementeren en te borgen.
In 2022 blijven daarom organisatiebreed toezicht en advies op het terrein van o.a. Inkoop & Aanbesteding, Algemene wet bestuursrecht, contractvorming en de naleving en toepassing van de Algemene Verordening Gegevensbescherming speerpunten van juridische kwaliteitszorg. Verder blijven wij actief communiceren over verandering in wetgeving en over relevante rechtspraak. Indien de uitkomsten van bezwaar- en beroepsprocedures tot een kwaliteitsverbetering kunnen leiden, pakken wij dit samen met het betrokken medewerkers op.
Het juridisch bewustzijn wordt komend jaar verbeterd door een workshop te organiseren, een voornemen dat het afgelopen jaar is doorkruist door de coronaperikelen. Regelmatige publicaties op Social Intranet en het gevraagd en ongevraagd adviseren over de juridische consequenties van (voorgenomen) besluitvorming draagt daartoe ook bij. Middels die gevraagde en ongevraagde advisering wordt ook juridische control uitgevoerd door enerzijds het beoordelen van (concept-)stukken, zoals verordeningen, overeenkomsten en beleidsnota's, en anderzijds door er voor te zorgen dat in een vroegtijdig stadium wordt meegedacht bij het opstellen van deze documenten, onder andere door deelname aan diverse werk- en projectgroepen. Er wordt actief ondersteund bij het actualiseren van regelgeving of dit wordt zelf uitgevoerd.
Juridische adviseurs zijn betrokken bij één van de meest ingrijpende wetswijzigingen van de afgelopen jaren, de Omgevingswet, die naar verwachting in 2022 toch inwerking zal treden. In deze zijn de ruimtelijke ordening specialisten binnen onze organisatie leidend.
Bij een andere wetswijziging die in 2022 wordt verwacht, wordt wel het voortouw genomen, te weten de inwerkingtreding van de Wet Open Overheid (WOO). De invoeringsdatum van deze wet, de opvolger van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob), is nog niet bekend.
Wet Open Overheid
Deze wet legt de focus op “informatiehuishouding op orde” en het actief openbaar maken van documenten vanuit de overheid. Daarvoor geeft de wet 11 categorieën documenten die de overheid verplicht snel openbaar moeten maken na vaststelling. Voor andere documenten geldt een inspanningsverplichting op openbaarmaking. Het aantal uitzonderingsgronden, gronden om documenten niet te openbaren, wordt beperkt.
Het wetsvoorstel is in januari 2021 aangenomen in de Tweede Kamer. De verwachting is dat de wet in de loop 2022 in werking treedt. Overheden hebben na inwerkingtreding nog vijf jaar om de verplichte categorieën openbaar te maken en acht jaar om de informatiehuishouding op orde te brengen.